Тыдзень беларускай мовы. Размаўляем, гуляем і вучымся па-беларуску.
Тыдзень беларускай мовы — 21-27 студзеня — прайшоў у нашай дашкольнай установе.
Тыдзень беларускай мовы — 21-27 студзеня — прайшоў у нашай дашкольнай установе.
Трэба адзначыць, што родная мова гучыць у Шчэпіцкім дзіцячым садзе кожнадзенна. Мы вітаемся, дзякуем, жадаем па-беларуску: “Добрай раніцы”, “Смачна есці”, “Дзякуй” — гучыць у нашай дашкольнай установе. На заняткай таксама гучыць беларуская мова. Таму ў рамках тыдня роднай мовы мы вырашылі пашырыць свае веды.
Беларуская мова — дзяржаўная мова Рэспублікі Беларусь. Дома на роднай мове размаўляе крыху больш за 20% беларусаў, таму ўзбагачаць веды грамадзян прызваны навучальныя ўстановы. Перш за ўсе школы і дзіцячыя сады. Далучэнне дзяцей да роднай беларускай мовы, безумоўна, садзейнічае ўзбагачэнню слоўнікавага запасу выхаванцаў, развівае іх інтэлектуальныя магчымасці і пашырае веды пра беларускую культуру.
Наша вучэбная праграма прапаноўвае вывучэнне лепшых класічных фальклорных і мастацкіх твораў, а таксама акрэслівае азнаямленне з імі дзяцей малочнай і старэйшай груп. Выхаванцы знаемяцца з:
- беларускімі народнымі казкамі
- творамі беларускіх паэтаў і пісьменнікаў
- беларускімі народнымі гульнямі
- беларуск народнымі песенькамі і пацешкамі.
У ходзе тыдня беларускай мовы дзеці вывучылі новыя гульні: “Скок-скок-скок”, “Гардачык”, “Гусі-лебядзі і воўк”, “Нос, нос, рот”.
Вывучылі новыя скарагаворкі і чыстагаворкі:
<blockquote>Коцік шэры ў кватэры са сцяны садраў шпалеры.
</blockquote> <blockquote>оў – оў – оў – назбіраў грыбоў
ыў – ыў – ыў – потым насушыў
аў – аў – аў - суп прыгатаваў
оў – оў – оў – частаваў сяброў.
</blockquote> <blockquote>Ба – бо – бы – у лесе растуць грыбы.
Бу – бы – ба – з акна тырчыць труба.
Ду – до – да – ды – гудзяць правады.
Га – га – га – просяць гусі пірага.
Гу – гу – гу – з зялёнага мурагу.
Гі – гі – гі – пячэ гуска пірагі.
Го – га, го – га - многа-многа.
Карысталiся новыми фіхкультхвілінкамі, гульнявымi прыёмамi, чытаннем з рухамі і дзеяннямі.
<blockquote>Чуйныя вушкі, відушчыя вочкі, моцныя ручкі, спрытныя ножкі, цікаўны носік, вясёлы роцік, стройная спінка, падцягнуты жывоцік (прамаўляем і паказваем).
</blockquote> <blockquote>Ехаць раніцай сабраўся
Да сваіх знаёмых леў.
Так спяшаўся, так спяшаўся,
А на поезд не паспеў.
Выцер лоб і выцер спіну,
Ды сташ сябе караць:
Не спазніўся ж на гадзіну,
А ўсяго мінут на пяць.
</blockquote>Вывучылi лічылкі:
<blockquote>Раз, два, тры, чатыры –
Кошку грамаце вучылі.
Ні чытаць, ні пісаць,
А за мышкамі скакаць.
</blockquote>Вучылі вершы беларускіх пісьменнікаў.
<blockquote>Закружыліся сняжынкі,
Ну, нібыта матылькі,
Надзя — шустрая дзяўчынка —
Ловіць іх у дзве рукі.
А ў самой сняжок
На вейках,
На плячах,
На каўняры —
Нібы гэта не Надзейка,
А снягурка на двары.
Іван Шуцько
</blockquote>Ставілі пастаноўкі казак на беларускай мове: "Зайкава хатка", "Рукавiчка".
Вывучэнне мовы — з’ява не простая. Поспех залежыць не толькі ад педагогоў, але і ад бацькоў. Мы прапануем дарослым дапамагаць дзецям і самім узбагачаць свае веды. Напріклад, можна ўстроіць спаборніцтва, хто лепш ведае беларускую мову: назваць па-беларуску навакольных птушак, звяроў, кветкі (час ад часу карыстаючыся слоўнікам).
Дзіця, якое з дзяцінства ведае і размаўляе на роднай мове, вучыцца шанаваць традыцыі сваіх продкаў, паважае бацькоў, безумоўна, пранясе такія адносіны праз усё жыццё.
Фотоздымкі па ссылцы - https://ds-schepichi.schools.by/photoalbum/442291