Новости проекта
Разъяснение ситуации с рекламой и предупреждением МАРТ
Обновленные функции Schools.by
Голосование
Пользуетесь ли вы мобильным приложением Schools.by?
Всего 0 человек

Правілы дарожнага руху для дашкольнікаў

Дата: 3 сентября 2019 в 13:47, Обновлено 3 сентября 2019 в 19:31
370 просмотров

Да школы дзіця павінна ведаць правілы паводзін пешахода назубок. Але што рабіць, калі такіх ведаў яшчэ няма або яны недастатковыя?

Мы жывем у свеце, які засяляюць звыш 7 мільярдаў людзей, і прыкладна кожны 7-ы жыхар водзіць машыну. Пры такім багацці транспартных сродкаў ведаць ПДР трэба нават дашкольнікам. Бацька не заўсёды на 100% уключаны ў сітуацыю, а для сутыкнення з рухомым аўтамабілем досыць долі секунды. Распавядаць, як бяспечна перайсці дарогу, трэба пачынаючы з 3-4 гадоў.

Калі і як вывучаць ПДР? 

Яшчэ з пялёнак дзеці імкнуцца капіраваць дарослых. Паводзіны мамы і таты на дарозе-галоўны прыклад «які "адкладаецца на падкорцы". Калі бацькі парушаюць правілы (у спешцы, па няўважлівасці), дзіця несвядома будзе дзейнічаць гэтак жа па-за залежнасці ад таго, ведае ён ПДР ці не. Таму першы і галоўны ўрок, які могуць падаць дарослыя дзецям, - паказаць на справе, што яны свядомыя пешаходы.

Калі пачынаць вывучаць з дзіцем ПДР?

Чытаць разнастайныя вершыкі, слухаць песенькі, глядзець мульцікі аб паводзінах на дарозе можна ўжо з 1 года. З 3-4 гадоў варта праводзіць тлумачальныя гутаркі. Напрыклад, гаварыць з дзіцем на тэму таго, што для поўнага прыпынку аўтамабілю спатрэбіцца час, што ён не ўмее імгненна тармазіць. Яшчэ ў перыяд наведвання дзіцячага садка дзіця павіненна засвоіць, што такое дарога, тратуар, пешаходны пераход, святлафор - і як імі карыстацца.

Як дапамагчы дашкольніку засвоіць ПДР?

З дзецьмі 3-7 гадоў ўрокі праводзяцца ў гульнявой форме і з навочнымі прыкладамі-так матэрыял хутчэй і паўней засвойваецца. Акрамя таго, важна ўлічваць ўспрыманне свету, характэрнае для гэтага ўзросту, узровень магчымасцяў псіхікі.

  • Прыкладна да 8 гадоў пераважае "тунэльны" зрок-дзіця ўспрымае аб'екты перад сабой, але не збоку. Таму важна вучыць дзяцей перад выхадам на дарогу ўважліва глядзець па баках.
  • Да 6 гадоў дзіця не здольны хутка ўсталяваць крыніцу шуму, пачуць надыходзячы аўтамабіль.
  • Да 5-6 гадоў канцэнтрацыя ўвагі выбарчая. Дзіця можа адначасова ацаніць толькі адзін аб'ект - на яго погляд, самы значны (напрыклад, дзіця заўважае, як набліжаецца грузавік, але не звяртае ўвагі на легкавую машыну).
  • Нізкі рост абмяжоўвае кут агляду, дзеці не могуць убачыць усё, што адбываецца на дарозе. Кіроўцам буйнагабарытных аўто па той жа прычыне бывае складана заўважыць дзіця.
<blockquote>

Трэба ўлічваць спецыфіку паводзін дзіцяці ў небяспечнай сітуацыі. Дзевяць з дзесяці дзяцей пры выглядзе нясецца на іх аўтамабіля ўпадаюць у ступар і закрываюць твар рукамі. Дзесяты кідаецца ў панічны ўцёкі, часцей за ўсё прама пад колы машыны. Таму, якім бы ні быў цямлівым малы, перакладаць праз дарогу яго павінен дарослы, моцна трымаючы за руку.

</blockquote>

Спіс правілаў

Веды сігналаў святлафора і зебры для дашкольніка недастаткова, карціна дарогі ад гэтага не будзе поўнай. Трэба растлумачыць дзіцяці, якія віды транспарту бываюць, як яны рухаюцца, пагаварыць з ім аб прызначэнні тратуараў, падземных пераходаў, аб палосах руху.

5 правілаў дарожнага руху для дашкольнікаў:

  1. перасякаць праезную частку можна на зялёны сігнал святлафора або па пераходзе, і толькі так.
  2. перад тым як ступіць на дарогу, трэба зірнуць налева, потым, дайшоўшы да падзяляльнай паласы, паглядзець направа.
  3. уздоўж дарогі варта рухацца па тратуары справа. Калі знаходзішся за горадам-ісці насустрач аўтамабілям па абочыне.
  4. нельга гуляць каля дарогі. Нельга перабягаць яе, ісці на чырвоны або жоўты святло, нават калі паблізу няма машын.
  5. трэба ведаць некаторыя дарожныя знакі.

Небяспечныя сітуацыі на дарозе

Раптоўна на праезнай частцы знаходзіцца ад некалькіх дзясяткаў да сотняў людзей. Нават калі адзін з іх зробіць памылку, можа здарыцца ДТЗ. Гэта чалавечы фактар, і дзіця павінен пра яго ведаць.


Вось найбольш небяспечныя нечаканасці, з якімі можна сутыкнуцца на дарозе:

З-за якая стаіць ля абочыны машыны рэзка з'яўляецца аўтамабіль. Таму перад тым як пераходзіць дарогу, трэба праглядзець усю рухомую паласу.

Запаліўся чырвонае святло, а дзіця на сярэдзіне дарогі. Рух транспарту з двух бакоў можа моцна спалохаць, але нельга паддавацца паніцы, бегчы наперад або назад.

Машына рухаецца павольна, і здаецца, што можна паспець перабегчы. Не, нельга. За ёй можа ехаць аўто на вялікай хуткасці.

З двара раптам выехала машына. ДТЗ адбываюцца не толькі на ажыўленай дарозе - у жылых масівах мноства паваротаў, з-за якіх у любы момант можа здацца аўтамабіль.

Кіроўца рушыў з месца на зялёны сігнал для пешахода. Так, такія выпадкі не рэдкасць. Парушальнікі ёсць, былі і будуць. Нават пераходзячы дарогу па правілах, дзіця павінна быць уважлівым, не адцягвацца на гульні, зняць навушнікі, глядзець па баках.

Вершы, загадкі, песні па тэме

Існуе нямала дзіцячых друкаваных выданняў, па якіх можна вучыць дзяцей дашкольнага ўзросту ПДР. Напрыклад, карыстаецца папулярнасцю кніга С. Волкава "пра правілы дарожнага руху", А. Усачова з аналагічнай назвай. Цікавыя на тэму дарожных правілаў вершы і. Гурынай "Непаслухмяны пешаход" « "Зебра«, "Тратуар і праезная частка".

Прыклад вершы для дашкольнікаў:

Всем ребятам умным ясно:

Где дорога – там опасно!

Отыщи-ка, пешеход

Черно-белый переход!

Не горит зеленый свет?

Светофора вовсе нет?

Что такое? Как же так?

Посмотри на синий знак.

Человечек в нем идет? 

Значит, это – переход.

У дороги смирно встань,

Не беги, не хулигань,

Маму за руку бери,

Вправо-влево посмотри!

Приглашает переход:

— Проходи по мне вперед! (И. Гурина)

В стихах есть рифма и поэтому они легче запоминаются ребенком. Вот еще один стихотворный вариант ПДД для дошколят:

Быстрая в горе езда? – Да.  

Правила знаешь движения? – Да.  

Вот в светофоре горит красный свет,  

Можно идти через улицу? – Нет.  

Ну, а зеленый горит, вот тогда  

Можно идти через улицу? – Да.  

Сел в трамвай, но не взял билет.  

Так поступать полагается? – Нет.  

Старушка, преклонные очень года,  

Ты место в трамвае уступишь ей? – Да.


Пасля некалькіх разоў прачытана адказваць «так» або «не» будзе сам дзіця. Для замацавання матэрыялу вельмі добра слухаць песні А. Усачова, А. Пинегина "дарога не сцяжынка" і "гэты свет складаецца з пешаходаў" са зборніка дзіцячых песень.

Ілюстраваныя інструкцыі

Вядома,што чалавек валодае некалькімі відамі памяці. Акрамя слыхавы, ёсць яшчэ тактыльная і глядзельная. Дзяцей дашкольнага ўзросту рэкамендуецца навучаць па малюначках. Яркія ілюстрацыі выклікаюць цікавасць, і нават калі нейкія словы дарослага маляня праслухаў, адкладзецца ў памяці малюнак.

4 варыянты навучальных гульняў.

"А ў нас на вуліцы". Дзеянне адбываецца ў пясочніцы. Дзеці выносяць машынкі, невялікіх салдацікаў, лялек, дарослыя робяць дарожныя знакі і святлафор з паперы, фламастэраў і калыпкоў. Далей з злёгку вільготнага пяску аднаўляецца найблізкая дарога і пабудовы вакол. Дзеці дзеляцца на пешаходаў і вадзіцеляў. Першым выдаецца заданне: схадзіць у краму, у бальніцу, сесці на аўтобус і г.д. кіроўцы ездзяць па дарозе, ствараючы небяспеку.

«Магазін цацак». Занятак праводзіцца на дзіцячай пляцоўцы. На асфальце мелам малюецца пешаходны пераход, дарога, на супрацьлеглым баку крама, куды зносяцца ўсе цацкі. Малых дзеляць на групы: кіроўцы, пешаходы, 1 прадавец. Старэйшае дзіця або дарослы гуляе ролю інспектара і задае экзаменацыйныя пытанні для кіроўцаў: калі можна ехаць, калі нельга, што такое дарога, абочына, тратуар, якія знакі ты ведаеш. Пры правільных адказах малым выдаюцца машынкі. Другі дарослы стаіць ля пераходу і напераменку паказвае зялёную, чырвоную, жоўтую карткі. Пешаходам аб'яўляецца заданне перайсці вуліцу, зрабіць куплю ў краме і вярнуцца назад, машыністам-праехаць па вуліцы па ўсіх ПДР.

"Святафор". Перад гульнёй выразаюцца гурткі з жоўтага, зялёнага, чырвонага кардона. Затым вядучы па чарзе паказвае іх, а дзіця здзяйсняе адпаведнае дзеянне: пры выглядзе чырвонага гуртка крочыць назад, на жоўты сігнал прысядае, на зялёны рэагуе маршам на месцы.

"Хто больш запомніць знакаў". Групе дзяцей на спіны прымацоўваюцца паперкі з выявай дарожных знакаў так, каб яны не маглі падгледзець. Затым вядучы аб'яўляе заданне: трэба ўбачыць і запомніць як мага больш малюнкаў, але пры гэтым схаваць свой. Праз 30 секунд гучыць сігнал стоп. Дзецям выдаюцца лісточкі і фламастэры, і яны спрабуюць успомніць і намаляваць знакі, якія ўбачылі. Пасля Дарослы распавядае, што яны азначаюць, і ўзнагароджвае пераможцу сімвалічным прызам.

Казаць пра ПДР з дзіцем трэба часта, не эпізадычна. Пераходзячы дарогу, варта звярнуць увагу маляняці на сігнал святлафора. З дзецьмі старэй можна паспрабаваць памяняцца ролямі-ён дарослы, перакладае праз дарогу маленькага тату ці маму. Вучыць ПДР ніколі не рана. Пры гульнявым метадзе навучання дзіця ўбярэ інфармацыю вельмі хутка. Далей-справа паўтарэння. Акрамя вышэйзгаданых спосабаў, для замацавання матэрыялу можна рабіць з малым вырабы: ляпіць з пластыліну святлафор, зебру, знакі, рабіць макеты з кардона, аплікацыі. Гэта не менш цікава, чым катаць машынкі і расчэсваць лялек. Тым больш што на коне стаіць бяспека дзіцяці.

https://youtu.be/KsH1CkbfCUQ

Комментарии:
Оставлять комментарии могут только авторизованные посетители.